Om du har spilt grepolis i 7 år, og tydeligvis har fått med deg alt som har skjedd de siste tre åra på norsk grepolis må du vel være en av de etablerte spillerne selv. Og hvis du mener Aztek på Troja er gjengen med etablerte spillere som har samlet seg sammen vil jeg si det heller er et problem for dere enn for de andre alliansene.

Om du snakker om Rhethymnos er det en verden ganske få etablerte spillere (slik jeg har oppfattet) hadde interesse av. Dermed kom det inn en gjeng, New Hope, med nye nick og potensielt nye spillere, som kjørte over de uerfarne spillerne ingen lærte opp.
Om du snakker om Sparta har den nok dessverre kjørt litt for fort for meg. Men finner ikke deg heller når jeg søker deg opp. Så antar du ikke spiller på den verdenen som om mulig har hatt mest action av de som kjører pr. i dag?
Om du snakker om Hyperborea vet jeg ikke hva du snakker om, da du garantert kan komme deg inn i de fleste alliansene der bare ved å si du vil spille der.
Utover det er det jo klart det å lære opp de som kommer er et argument som kommer opp til stadighet, iaf i de allianser jeg har vært med i. Og har sett flere andre allianser som også har gjort det, også bedre enn der jeg har vært med i.
Dessverre for dem er dette et konkurransedrevet spill, noe som betyr at hvis man tar på seg for mange uerfarne spillere på en gang vil båten naturligvis synke, da andre allianser blir langt mer konkurransedyktige. Så det gjelder å finne en balanse. Ellers får jo alle bare en negativ erfaring uansett.
Vil si at er du tålmodig, har rett innstilling og greit med aktivitet vil du mest trolig få sjansen blant erfarne spillere før eller siden, også slik grepolis er i dag. Og kommer du først inn til en gruppe og gir et godt inntrykk kan de med bedre nettverk kunne anbefale deg på en ny verden, eller også invitere deg. Det er slik jeg kom inn i en seriøs allianse en gang i tiden, og kan ikke skjønne at ting fungerer på annen måte nå. Utover at det har blitt færre læremestre.
Det helt greit å være uenig med meg. Selvfølgelig. Men ingen verden er like, og det er også forskjeller i løpet av de 3 siste åra. Så at du drar 17 verdener under en slik konklusjon vil jeg påstå at gir et litt feilaktig og negativt bilde på tingenes tilstand.
Og som jeg mener står på en nybegynner-guide på wiki-en, bare å ta kontakt med de erfarne spillerne om du lurer på noe om spillet. Du vil nok erfare å motta varierende respons. Men er du høflig og positiv vil jeg iallefall håpe noen av dem gir litt veiledning etter evne.