Ryktebørs

DeletedUser823

Guest
Ryktet sier at jeg nettopp fikk først angrep mot meg på en god del uker.
 

DeletedUser1049

Guest
Ikke for å bryte ned forklaringen din her, men Olympus er og vil være erobring inntil videre.

Ja, når jeg tenker på det så er det noe svineri å sette opprør i et tempel. Krever nok litt utvikling før det vil fungere med opprør, om en da ikke bare lar templene være erobring og alle andre byer opprør. Slik som jeg har sett det underliggende designet så vil det ikke kunne virke med dagens kodevalg, hvor templene er byer som alle andre og styres av "by-parameteret". Med to parallelle parametere i koden vil man kunne fikse det, men det er nok å gå et stort skritt tilbake og redesigne all funksjonalitet som har med byer å gjøre med en sjekk av om byen er tempel eller ikke før det kjører en av to sub-rutiner. Virker ikke sannsynlig at det vil være en prioritet, og tilbakemeldingene fra andre land som NL er jo veldig lik som Norge, hvor all action forsvinner. Da er vi nok 3 av 3, med sluttspill-varianter som ikke virker i Norge.
 

DeletedUser823

Guest
Ja, når jeg tenker på det så er det noe svineri å sette opprør i et tempel. Krever nok litt utvikling før det vil fungere med opprør, om en da ikke bare lar templene være erobring og alle andre byer opprør. Slik som jeg har sett det underliggende designet så vil det ikke kunne virke med dagens kodevalg, hvor templene er byer som alle andre og styres av "by-parameteret". Med to parallelle parametere i koden vil man kunne fikse det, men det er nok å gå et stort skritt tilbake og redesigne all funksjonalitet som har med byer å gjøre med en sjekk av om byen er tempel eller ikke før det kjører en av to sub-rutiner. Virker ikke sannsynlig at det vil være en prioritet, og tilbakemeldingene fra andre land som NL er jo veldig lik som Norge, hvor all action forsvinner. Da er vi nok 3 av 3, med sluttspill-varianter som ikke virker i Norge.
Dominasjon kan fungere om det blir litt endret på (skal ikke noe mye til i min mening). Derimot... Hvorfor funker ikke vu?
 

DeletedUser1348

Guest
Ja, når jeg tenker på det så er det noe svineri å sette opprør i et tempel. Krever nok litt utvikling før det vil fungere med opprør, om en da ikke bare lar templene være erobring og alle andre byer opprør. Slik som jeg har sett det underliggende designet så vil det ikke kunne virke med dagens kodevalg, hvor templene er byer som alle andre og styres av "by-parameteret". Med to parallelle parametere i koden vil man kunne fikse det, men det er nok å gå et stort skritt tilbake og redesigne all funksjonalitet som har med byer å gjøre med en sjekk av om byen er tempel eller ikke før det kjører en av to sub-rutiner. Virker ikke sannsynlig at det vil være en prioritet, og tilbakemeldingene fra andre land som NL er jo veldig lik som Norge, hvor all action forsvinner. Da er vi nok 3 av 3, med sluttspill-varianter som ikke virker i Norge.
Var enig med deg helt opp til sluttkommentaren din. La meg spørre deg dette, du som har svaret på alle Grepolis sine problemer; Hva er et ideelt slutt-spill system? Fordi fra et forumperspektiv så hater du Grepolis, mens fra et spillperspektiv med over 400k i Greposcore så digger du det? Jeg som menneske kan ta mye negativitet, men nå vil jeg ha et svar på hva du tenker vi kan gjøre bedre. Disse 3 sluttspillene er det som gjør Grepolis til det fantastiske spillet Grepolis. Du som har dedikert så mye tid og penger til dette spillet fremstår som en primasupporter! Ingenting er perfekt, og Grepolis vil kanskje aldri være perfekt i dine øyne heller noen gang, men det er dette er Grepolis, og det vil forbli slik det er i lang tid. :)

Så jeg tenker vi legger de "Grepolis sitt sluttspill er kuruke" kommentarene på hylla og heller koser oss med de serverne vi har å spille på med de kjerne-folka vi møter på en daglig basis online her, og in game.
 

DeletedUser1049

Guest
Dominasjon kan fungere om det blir litt endret på (skal ikke noe mye til i min mening). Derimot... Hvorfor funker ikke vu?

Dominasjon i en 2-allianse-verden hvor grensene er 40% er veldig fort dømt til å bli "først til å trykke på knappen". Det er demotiverende å starte på en server når du vet den vil bli avgjort av hvem som er de få sekundene foran de andre. Enig i at det vil la seg løse med "og være den største alliansen" i kriteriet, men da er vi fortsatt tilbake til utfordringen med om mange spiller fast sammen med hverandre. Da kan jo serveren være avgjort første dagen og 8 måneder med serverstrøm er bortkastet. Ikke at det ikke er godt for noe å ha en "ubrukelig" server innimellom for å kunne farme gull, men å lage flere "gullgravere" er vel knappest en god løsning.

En av problemene for NO er å holde på spillere, eller holde spillere aktive. Etter 2 måneder så er så godt som alle inaktive på denne serveren, samme på Troja, Rethymnos, etc. VU har et startkriterie på 60mill poeng som tar minst 15 måneder å trigge, sannsynligvis lengre. Det å klare å holde spillere aktive så lenge er vanskelig. Så er det jo også faktoren at "det å sende varer" ikke er en veldig krigersk egenskap. Spillet får en veldig sær "knekk" i sluttspillet, hvor alle egenskapene du har brukt så langt er bortkastet. Det er 3-4 uker hvor man sitter og ser maling tørke. Når man sliter med å holde spillere aktive så er vel ikke løsningen å gjøre spillet absolutt gørrkjedelig?
 

bytting

Well-Known Member
Tja, at hverken dominasjon eller olympus fungerer, spesielt ikke i nåværendeform, på .no/små markeder er kanskje ikke en kontroversiell uttalelse?
 

DeletedUser1348

Guest
Dominasjon i en 2-allianse-verden hvor grensene er 40% er veldig fort dømt til å bli "først til å trykke på knappen". Det er demotiverende å starte på en server når du vet den vil bli avgjort av hvem som er de få sekundene foran de andre. Enig i at det vil la seg løse med "og være den største alliansen" i kriteriet, men da er vi fortsatt tilbake til utfordringen med om mange spiller fast sammen med hverandre. Da kan jo serveren være avgjort første dagen og 8 måneder med serverstrøm er bortkastet. Ikke at det ikke er godt for noe å ha en "ubrukelig" server innimellom for å kunne farme gull, men å lage flere "gullgravere" er vel knappest en god løsning.
Jobbes med å få 50% servere som Mafa har nevnt tidligere, er bare det at det er enklere sagt enn gjort å få slik et tiltak godkjent. Er enig med deg her, ikke på måten du ordlegger deg, men på punktene som faktisk er saklige.
En av problemene for NO er å holde på spillere, eller holde spillere aktive. Etter 2 måneder så er så godt som alle inaktive på denne serveren, samme på Troja, Rethymnos, etc. VU har et startkriterie på 60mill poeng som tar minst 15 måneder å trigge, sannsynligvis lengre. Det å klare å holde spillere aktive så lenge er vanskelig. Så er det jo også faktoren at "det å sende varer" ikke er en veldig krigersk egenskap. Spillet får en veldig sær "knekk" i sluttspillet, hvor alle egenskapene du har brukt så langt er bortkastet. Det er 3-4 uker hvor man sitter og ser maling tørke. Når man sliter med å holde spillere aktive så er vel ikke løsningen å gjøre spillet absolutt gørrkjedelig?
Det heter Verdens Vidundere for en grunn, man bygger ikke med tropper. Det er hele oppbyggingen til VU-alderen kommer som er den "krevende" delen av spillet- der man må i fellesen kjøre på spillere og byer for å sikre seg en øy til å bygge på- er der spenningen og motivasjonen ligger. Mister man en by på en øy så er det ikke bare bare å ta den tilbake.
 

DeletedUser1049

Guest
... nå vil jeg ha et svar på hva du tenker vi kan gjøre bedre. Disse 3 sluttspillene er det som gjør Grepolis til det fantastiske spillet Grepolis.
...
Ingenting er perfekt, og Grepolis vil kanskje aldri være perfekt i dine øyne heller noen gang, men det er dette er Grepolis, og det vil forbli slik det er i lang tid. :)

Ingenting er perfekt, og synes man at det er det, så ser man rett og slett ikke godt nok etter. Når man slutter å strekke seg etter noe som er bedre, så har man gitt opp. Utfordringen til Grepolis er at det skal dekke et stort spekter i størrelse (NO hvor 4 hav er for stort, til EN hvor 100 hav "ikke er nok"), kultur (enkelte land hvor de fleste på serveren spiller Grepolis fulltid, til andre land hvor de fleste spiller det som Playstation med noen minutter eller timer nå og da), etc, etc. Designet for alle disse forskjellige gruppene er nødt til å være "lik", derav den mulige effekten av at elementer ikke passer så godt for NO som for andre land.

VU er sikkert bra for land der de spiller Grepolis som fulltidsjobb, men er man i et land hvor man logger på 30 minutter 3 ganger om dagen, så er kanskje ikke det et godt sluttspill. Dominasjon fungerer sikkert fint i et land hvor man har et middels antall spillere slik at man alltid har 4-5 alliansen i sluttspillet, men ikke fullt så fint med kun to eller et stort land med 1000 allianser hvorav det å oppnå 1% nesten er umulig. Olympus tror jeg har potensiale i Norge når vi får finpusset litt på det.

Det som er nøkkelen til å lykkes med Grepolis som spill, er å bygge sterke bånd rundt de tingene som alle landene har felles. Du trenger rekruttering av nye spillere, du trenger opplæring, du trenger å bygge sosiale grupper som har det ålreit utenom Grepolis (skype/discord/etc). Mine forslag sånn på sparket siden du ba om de:

1) Nybegynnerbeskyttelse. Du blir ved start på server spurt om du er nybegynner, viderekommende eller ekspert. For de med høyere Grepolis lifetime points så er valget kun viderekommende eller ekspert. Nybegynnere plasseres litt utenfor kjernen slik at det tar litt tid før de kommer i kontakt med fiendlige elementer. Man kunne jo f.eks. utvide banditt-funksjonaliteten litt for disse, med banditter tilgjengelige på andre øyer for å lære mer av mekanikken, evt at bandittene også kunne angripe deg så du kan lære deg litt om forsvar, etc. Beskyttelsen av nybegynnere er absolutt. De tre første byene du bygger kan aldri angripes eller mistes på hele serveren. Fra by #4 og utover så får du oppleve hva det vil si å krige på alvor, men vil aldri kunne utslettes og måtte starte helt på nytt.

2) I tillegg til CM og Moderator så burde Innogames "ansette" erfarne spillere med riktige holdninger som "faddere" eller mentorer for nybegynnerne. Disse starter ute i hvert av nybegynnerområdene, kan lage allianse, invitere de nye spillerne med, gi opplæring i spillet OG bruk av forum/chat. Disse bør ikke få lov til å bygge mer enn sine tre første byer slik at de holder fokus på oppgaven, og kan heller ikke ta byer fra andre spillere. Fadderne må ikke spille i denne rollen på alle servere, og kan spille helt vanlig uten rollen på servere de ikke "jobber på".

3) Støtte for å "bare ville spille sosialt". Ikke Hyperborea, men en mulighet for spillere til å finne seg et område hvor de kan ha det sosialt, uten å måtte ta spillet for seriøst og at det ikke gjør at de blir nullet annenhver uke av die-hard spillere. Mulig nybegynner-funksjonaliteten løser dette perfekt? Det er mange spillere som har overraskende mange lifetime poeng som ikke virker å ha særlig peiling på spillet, men dukker opp på hver eneste server. Når jeg ser på eventen og scorelista, så er det overraskende mange av disse høyt oppe på den. Realiteten er at det er alle disse som finansierer spillet for de mer seriøse spillerne. Uten disse så er det ikke noe Grepolis.

Det var fort og gæli mine forslag.
 

DeletedUser1363

Guest
Dominasjon i en 2-allianse-verden hvor grensene er 40% er veldig fort dømt til å bli "først til å trykke på knappen". Det er demotiverende å starte på en server når du vet den vil bli avgjort av hvem som er de få sekundene foran de andre. Enig i at det vil la seg løse med "og være den største alliansen" i kriteriet, men da er vi fortsatt tilbake til utfordringen med om mange spiller fast sammen med hverandre. Da kan jo serveren være avgjort første dagen og 8 måneder med serverstrøm er bortkastet. Ikke at det ikke er godt for noe å ha en "ubrukelig" server innimellom for å kunne farme gull, men å lage flere "gullgravere" er vel knappest en god løsning.

En av problemene for NO er å holde på spillere, eller holde spillere aktive. Etter 2 måneder så er så godt som alle inaktive på denne serveren, samme på Troja, Rethymnos, etc. VU har et startkriterie på 60mill poeng som tar minst 15 måneder å trigge, sannsynligvis lengre. Det å klare å holde spillere aktive så lenge er vanskelig. Så er det jo også faktoren at "det å sende varer" ikke er en veldig krigersk egenskap. Spillet får en veldig sær "knekk" i sluttspillet, hvor alle egenskapene du har brukt så langt er bortkastet. Det er 3-4 uker hvor man sitter og ser maling tørke. Når man sliter med å holde spillere aktive så er vel ikke løsningen å gjøre spillet absolutt gørrkjedelig?
Beklager, men på Rethymnos vant alliansen som joina 10 dager seinere. Så trur ikke jeg at tid har noe å si når det er snakk om hvem som joine først, det er fortsatt skills som telles mest. Det kan være at jeg tar feil, men synes vi er en god eksempel på at tid har ingen påvirkning.
 

DeletedUser1049

Guest
Beklager, men på Rethymnos vant alliansen som joina 10 dager seinere. Så trur ikke jeg at tid har noe å si når det er snakk om hvem som joine først, det er fortsatt skills som telles mest. Det kan være at jeg tar feil, men synes vi er en god eksempel på at tid har ingen påvirkning.

Tror poenget mitt var at når noen ser "de samme" starte på serveren, uansett når de starter, så slutter alle å spille og serveren kjører til domineringen er over uten aktivitet eller inntekter. Den dagen man vet sluttresultatet av serveren, så er reisen dit ganske uinteressant.
 

DeletedUser823

Guest
1) Nybegynnerbeskyttelse. Du blir ved start på server spurt om du er nybegynner, viderekommende eller ekspert. For de med høyere Grepolis lifetime points så er valget kun viderekommende eller ekspert. Nybegynnere plasseres litt utenfor kjernen slik at det tar litt tid før de kommer i kontakt med fiendlige elementer. Man kunne jo f.eks. utvide banditt-funksjonaliteten litt for disse, med banditter tilgjengelige på andre øyer for å lære mer av mekanikken, evt at bandittene også kunne angripe deg så du kan lære deg litt om forsvar, etc. Beskyttelsen av nybegynnere er absolutt. De tre første byene du bygger kan aldri angripes eller mistes på hele serveren. Fra by #4 og utover så får du oppleve hva det vil si å krige på alvor, men vil aldri kunne utslettes og måtte starte helt på nytt.
Kan utnyttes noe helt sykt. Inviter inn en kompis som lager 3 vu blocks. :p Her kan man spille på en "casual verden" så kan man velge 1 by man ikke vil miste.

2) I tillegg til CM og Moderator så burde Innogames "ansette" erfarne spillere med riktige holdninger som "faddere" eller mentorer for nybegynnerne. Disse starter ute i hvert av nybegynnerområdene, kan lage allianse, invitere de nye spillerne med, gi opplæring i spillet OG bruk av forum/chat. Disse bør ikke få lov til å bygge mer enn sine tre første byer slik at de holder fokus på oppgaven, og kan heller ikke ta byer fra andre spillere. Fadderne må ikke spille i denne rollen på alle servere, og kan spille helt vanlig uten rollen på servere de ikke "jobber på".
Greit forslag, men kommer aldri til å bli tatt i bruk av innogames.

3) Støtte for å "bare ville spille sosialt". Ikke Hyperborea, men en mulighet for spillere til å finne seg et område hvor de kan ha det sosialt, uten å måtte ta spillet for seriøst og at det ikke gjør at de blir nullet annenhver uke av die-hard spillere. Mulig nybegynner-funksjonaliteten løser dette perfekt? Det er mange spillere som har overraskende mange lifetime poeng som ikke virker å ha særlig peiling på spillet, men dukker opp på hver eneste server. Når jeg ser på eventen og scorelista, så er det overraskende mange av disse høyt oppe på den. Realiteten er at det er alle disse som finansierer spillet for de mer seriøse spillerne. Uten disse så er det ikke noe Grepolis.
Ser mange "nye" spillere som har mye grepolis poengsum, men som aldri kommer langt. De kommer også fort opp i eventen. Der igjen så har grepolis allerede en "casual verden" innstilling. Så dette er kanskje løst allerede? :)
 

DeletedUser823

Guest
Tror poenget mitt var at når noen ser "de samme" starte på serveren, uansett når de starter, så slutter alle å spille og serveren kjører til domineringen er over uten aktivitet eller inntekter. Den dagen man vet sluttresultatet av serveren, så er reisen dit ganske uinteressant.
Skal sies at du først taper når du gir opp. Spilte på juktas hvor vi holdt ledelsen hele serveren og endte med å vinne. Derimot så var vi ikke så langt unna at den serveren kunne gå en annen vei. :)
 

DeletedUser1049

Guest
Skal sies at du først taper når du gir opp. Spilte på juktas hvor vi holdt ledelsen hele serveren og endte med å vinne. Derimot så var vi ikke så langt unna at den serveren kunne gå en annen vei. :)

Vi snakker ikke om en server på det nivået. Dette er mer når de som spiller Grepo fulltid kommer og skal spille med de som er innom 30 minutter 3 ganger om dagen. De vet av erfaring at det har lite for seg og velger heller å bruke spilletiden sin på andre spill.
 

DeletedUser1049

Guest
Kan utnyttes noe helt sykt. Inviter inn en kompis som lager 3 vu blocks. :p Her kan man spille på en "casual verden" så kan man velge 1 by man ikke vil miste.

Kan løses noe helt sykt enkelt. Merk øyene med en spesiell farge/etc. De tre byene må ligge på en slik merket øy. Poenget er jo å introdusere nye spillere til den virkelige verden og få de til å ta steget over til neste nivå. Du vil aldri oppnå det på casual verden uten "kontakt" med ordentlige krigere, og du vil aldri sette foten din i en slik verden.

Greit forslag, men kommer aldri til å bli tatt i bruk av innogames.

Det er derfor vi har elsis til å kjempe for våre gode ideer. :)
 

DeletedUser1348

Guest
Kan løses noe helt sykt enkelt. Merk øyene med en spesiell farge/etc. De tre byene må ligge på en slik merket øy. Poenget er jo å introdusere nye spillere til den virkelige verden og få de til å ta steget over til neste nivå. Du vil aldri oppnå det på casual verden uten "kontakt" med ordentlige krigere, og du vil aldri sette foten din i en slik verden.



Det er derfor vi har elsis til å kjempe for våre gode ideer. :)
Samler du alt dette i et skriv så skal jeg se hvor høyt jeg får det i systemet, kanskje skjer det endringer i norsk-eller kanskje global Grepolis. Kan kanskje tenke at dette aldri skjer, men om ingen kommer med forslag til forandring så skjer det heller Ingenting. Jeg er en som liker å satse, så steller meg bak en god idé og foran en dårlig en og dette høres ikke dumt ut.
 

DeletedUser1046

Guest
Så flott at det ble en "liten" debatt ut av dette. Mye interessant lesing her :)
 

DeletedUser1348

Guest
Så flott at det ble en "liten" debatt ut av dette. Mye interessant lesing her :)
Sammenligner du denne ryktebørsen med Troja, Sparta eller Rhythemnos sin så ser du hvilken som er vinneren av lange debatter. Noe seriøst, noe spill-relatert, men mye tull og tøys. o_O:rolleyes:
 

DeletedUser1348

Guest
Ryktes at spillere bygger murer for å hjelpe meg erobre byen deres. Foretrekker lave murer, er så mye styr å måtte rive de når byen er blitt min. :rolleyes:o_O
 

DeletedUser1363

Guest
Hva skjer her? Ser ikke Drake til å være like aktiv som før.
 
Topp