Gåte! Ken greie den?

DeletedUser

Guest
Veit ikkje den selv! Artigt og sett om noen av dere har svaret!

Det var to matematikere som møttes på en konferanse i Nice et år, de het Nils og Magne. De gikk på samme universitet for flere år siden, og de har ikke treftes siden da. Etter denne konferansen treftes de i foajen i hotellet. De pratet sammen, og etter hvert spurte Nils om hvor mange barn Magne hadde. Han svarte at han hadde tre barn. Nils ville også vite hvor gammel de tre var, men siden begge var matematikere svarte Magne:

- Hvis du plusser opp alderen til barna mine så er tallet 13. Jeg la også merke til at hvis du ganger alderen til mine tre barn, så vil du få det nummeret du har på rommet ditt i dette hotellet.

De gikk hvert til sitt, men Nils var enda ikke helt fornøyd. Da de treftes igjen så sa Nils:
- "Jeg må ha en opplysning til for å vite alderen på de tre ungene dine", sa han.
- "Ja, det stemmer jo! Mitt eldste barn er født i New York", svare Magne.
- "Ahh, da vet jeg alderen på barna dine", svarte Nils.

Hvordan kunne Nils finne ut alderen på de tre ved hjelp av de opplysningene som er gitt?

Obs! Google er cheat og ingen liker dei som jukser!
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser399

Guest
Denne var vrien ass.. Har vridd lenge på denne nå.. Tror jeg har et svar :)?

Først og fremst tenkte jeg at jeg måtte finne alle kombinasjonene som summerte til 13.. Tok litt tid, men tror lista er korrekt nå:
1+1+11 (produkt =11)
1+2+10 (produkt =20)
1+3+9 (produkt =27)
1+4+8 (produkt =32)
1+5+7 (produkt =35)
1+6+6 (produkt =36)
2+2+9 (produkt =36)
2+3+8 (produkt =48)
2+4+7 (produkt =56)
2+5+6 (produkt =60)
3+4+6 (produkt =72)
3+5+5 (produkt =75)
4+5+4 (produkt =80)

Ettersom mannen selv vet sitt romnummer, burde han kunne finne ut av kombinasjonen nå, men han spør etter en til opplysning og hotellnummeret må derfor være 36, siden det er 2 kombinasjoner som summerer til 13.

Han får da vite at den eldste ble født i New York, og da må kombinasjonen være 2 + 2 + 9, ettersom "den eldste" ble født i New York, ikke "de eldste"... (1 + 6 + 6)

Gir ikke det mening?:)
 

DeletedUser399

Guest
Fortell meg hva som er feil da?:D Har ikke gjettet en gang.. Alt er regnet ut;)
 

DeletedUser413

Guest
Hawkz har rett. Etter jeg så utregningen hans skjønte jeg det selv. :)

så mrpetzold, kanskje du ikke er så matematisk amart allikavell? :3
 

bytting

Well-Known Member
Stemmer jo fortsatt ikke helt da:) Går jo an å ha to barn som begge er 6 år, men hvor en er 'eldst' fordi h*n er født f.eks noen mnd før.
 

DeletedUser610

Guest
Hawkz har rett. Etter jeg så utregningen hans skjønte jeg det selv. :)

så mrpetzold, kanskje du ikke er så matematisk amart allikavell? :3

Ja, jeg mente det veldig ironisk. Slike tall forvirrer meg bare veldig.
 
Topp